Cumartesi, Aralık 10, 2016

Ne kadar birikmiş?

42

bir kumbarayı, en son 7-8 yaşlarında elime aldığımı hatırlıyorum. devalüasyondan dolayı, bir daha elime kumbara almamıştım. paradan sıfır atılması sayesinde, kumbara da para biriktirmek yeniden uygulanabilir oldu. bununla beraber bende de yine bir kumbara sevdası oluştu.

içine atılan paraları sayan dijital kumbaraları görmüşsünüzdür. böyle birşeyi evdeki imkanlarla yapıp yapamayacağımı düşünüyordum ki, elime geçen üç kuruşluk bir dijital kol saatini kullanarak bu işin içinden çıkabileceğime karar verdim. saatin ayarlama düğmelerine bir elektrik anahtarı yerleştirdim ve saati dakika ayarında sabit kalacak şekilde ayarlayarak bıraktım. böylece anahtara her dokunulduğunda, ekrandaki sayı bir artarak değişir oldu. kumbaranın haznesi için, ince uzun bir reçel kavanozu buldum. kavanozun kapağına 1 liranın geçebileceği bir delik açtım. elektrik anahtarını, deliğin alt kısmına denk gelecek şekilde bir vida-somun ikilisi ile kapağa tespit ettim. saati ise kavanozun camından görülecek şekilde, alüminyum bir tel ile yine kapağa tespit ettim. kavanozun üzerine nükteli olsun diye çıkartma harfler kullarak “ctrl+save” ibaresini oluşturdum.

sıra kumbarayı denemeye geldi. kavanozun kapağını kapatıp içine bir kaç lira attığımda sayacın başarıyla çalıştığını gördüm. sayaç donanımının gereği, 60 liraya kadar sayım yapıyor. bu çalışma bana neredeyse sıfır liraya maloldu, bununla beraber biriktirme konusunda şevk verdi. umarım sizinde hoşunuza gitmiştir. sağlıcakla kalın.

42 YORUMLAR

  1. Güzel olmuşta bir şey sorabilir miyim? Yanlış anlaşılmasın sadece merak ettim. Kumbaraya 50kr veya 25 kr atınca tanıyıp sayıyor mu? Eğer öyle ise gerçekten harkülade…

  2. @Yamali bohca, parayı ayırdetmiyor, sadece adedini sayıyor. bu sebeple tek çeşit para biriktirmekte fayda var. ayrı paralar için ayrı kavanozlar oluşturulabilir. bununda pek önemi yok aslında, biriktirmeye değer olan 1TL’ler bana kalırsa. elbette parayı ayırt edebilen bir sistemde geliştirebilirdim fakat fazlasıyla karmaşık, uğraştırıcı ve pahalı olur. o zaman bu yazı, 10marifet.org’de değil, zamazing.org’de yayınlanırdı (para tanımlamak için dijital elektronik bir devre tasarlamak gerekir ya da harika bir mekanik sistem…) zaten. :)

  3. zabunnnnn sen ne yaptın böyle? Müthiş olmuş. Her zaman ki gibi fikir, çalışma ve anlatım süper olmuş. HARİKASIN

  4. @aheng, @sekerpembe, @fene, @baharrrrr, @EMEL03 hepinize tek tek teşkkürler.@sergun evet, yazımda dediğim gibi yurtdışında piyasada satılan benzer işlevi olan kumbaralar var. senin verdiğin örnek mekanik bir sayaç (counter) içeriyor. paraları ayırtetmeden sayıyor. bende de eski teyplerden söktüğüm mekanik sayaçlar bulunuyor. bu kumbarayı yaparken bu sayaçlardan birini kullanmayı da düşündüm, fakat yapımı benim için fazla uğraştırıcı olurdu (sayacın yeni işlevine uyum sağlaması için yeni bileşenler ayarlamam gerekecekti). bu sebeple vazgeçtim, belki geniş bir zamanda mekanik sayaçlı olan türevini de yaparım.

  5. ayağa kalktım ve hayranlıkla zabun kardeşim seni alkışlıyorum. bak sergun tasarım yarışması falan diyo..bence bi ilgilen….okullarda 6-7 ve 8.sınıflar tasarım dersi görüyorlar. bizim çocuklar şu anda kopya durumundalar…:)

  6. Çok güzel, muhteşem ve tasarrufa çocukları yöneltecek bir kumbara.. Bir bankacı olarak daha bir hoşuma gitti. Eskiden bir bankanın göz göz kumbarası vardı yanı dikdörtgen bir kumbaraydı delikler paranın büyüklüğü kadardı eee bir de sayaç olursa daha dışından belli içindeki, ala alaaaa..pek alaaaa. Bankacılar bozuk para saymayı pek sevmezler ama bunu eminim seveceklerdir:)))

  7. teknoloji ve tasarım dersi için yaralanılabilecek baş kaynaklardan birisin zabun:)yaratıcı, işlevsel ve ekonomik tasarımlara en güzel örnekler yaptıkların.çocuklara söyleyeyim de senden kopya çeksinler, 100 alsınlar:)ellerine,aklına sağlık, harikasın.

  8. yapım aşamalarından hiçbişey anlamadım.çünkü bu gibi teknik konularda tamamen fikir cahiliyim. ama konu kumbara olunca akan sular durur.eskiden bende çocuklara yapardım çeşit çeşit kutulardan kumbaralar.tamamen para biriktirme hevesi edinsinler diye. aslında günümüzde ne kadar gerekli bişey.sizi kutluyorum.10 marifet bence bide kumbara yarışması düzenlemeli.kumbara kullanımını teşvik için.çok güzel olmuş sizi tebrik ederim.

  9. Sırasıyla tek tek teşekkürler; @ozimer, @celebi74, @Rosamary, @polyanna 69, @fiamma1, @Kapkaracamdankelebek, @bizimgibiler, @hobigiller, @gunesedogruyaptıklarım, özellikle çocuklara, gençlere üretmek adına bir şevk verirse, en çok buna sevinirim.

  10. zabuncum e ne kadar birikti o kumbarada paran:)sayaç kaçı gösteriyorbak sakın paranda gözümüz olduğunu düşünme, sadece pasta falan ikram eder misiniz şööööylece bizlere o parayla diye geçirdim içimden:)))))))))))))))))

  11. benim gibi sabi sübyanın üç beş kuruşuna göz dikilir mi aşkolsun:)pasta ikram etmem için kumbaranın dolmasını beklemeye gerek yok ki, buyurun beklerim :)))

  12. her zamanki zabun işte! adını görünce fantastik bir işle karşılaşacağımızı zaten biliyoruz ve hiç yanılmıyoruz.

  13. Zabun gerçekten müthişsin….. çok basit malzemelerleyalın ama o kadar çok işlevsel muhteşem bir kumbaraemeğine ,aklına sağlık…bu kumbara beni çocukluğuma götürdü birden….(birden dedimse de bayağı yol yürüdüm seneleri zamanadeğilde saniyelere döndürmek işime gelir :))benim için o kumbaramı açıpta içindekileri tek tek saymak ne heycanlıydı…sayarkende bir taraftan hayal kurardım” şu kadar liram olmuşsa gofret-çikolata yok yok şukadar olmuşsa oyuncak alırım , süslü kalem-kokulu silgi alırım” diye :))))eeee bizim zamanımızda şimdiki gibi janjanlı kırtasiye malzemeleri- oyuncaklar her yerde satılamzdı ki şimdi marketlerde bile dolu dolu- ucuz ucuz

  14. @kriizantem, @SEMYIL, @gonuldenele sağolun efendim.@SEMYIL, bende o zamanlarda ve/veya mekanlarda yaşadım. çocukluk işte; iş bankası kumbarasını daha tam dolmadan açtırırdım bankacı amcalara, çok başlarının etini yedim beni affetmişlerdir umarım :) bir de o bankanın çıkartığı kumbara çocuk dergisinden isterdim bankacı teyzeden. sonra bakkaldan teneke kapaklı kutulardan pötibör bisküvi ve tahta kasalardan elvan gazozu alırdım :)

  15. inanamıyorum ne kadar müthiş birşey olmuş gerçekten ilk önce teknolojik birşey sandım fakat evdeki imkanlarla yapıldığını öğrenince gerçekten çok şaşırdım ne kadar da başarılı bir çalışma işte yine Türk kadını yine muhteşem fikirler ellerinize sağlık …