Amigurumi ve tığ işi terimleri

-

amigurumi-terimleri

Tığ işinde ve amigurumide kendinize kaynak ararken yabancı pek çok terimle karşılaşmanız olası. Sırf bunlar gözünüzü korkutuyor diye de güzelim tariflerden kendinizi neden alıkoyasınız ki? O zaman amigurumi ve tığ işi terimlerinin Türkçelerine bir bakalım, işimiz kolaylaşsın.

Amigurumi, sık iğne ile örülmüş oyuncak demek kısaca. Japon kökenli bir terim. Çok da sevimli bir kelime. Bizim hoşumuza gidiyor amigurumi demek :)

Amigurumi tariflerinde “pattern” kelimesine rastlayacaksınız. Aslında bu şema, anlatımlı örnek demek. “Amigurumi pattern” ifadesini gördüğünüzde bir amigurumi anlatım şemasından. örneğinden bahsediliyor demektir.

Amigurumi tariflerine genellikle “magic ring” ile başlanıyor. Bu “sihirli halka” demek. Örmeye bu halkanın içi sık iğne ile doldurularak başlanıyor. Ortada yuvarlak boşluk kalmadığı için oyuncaklarda bu başlama tekniği kullanılıyor. Bunları bilmiyorsanız, 10marifet arama çubuğuna “sihirli halka video” ve “sık iğne video” yazarak nasıl yapıldıklarını izleyebilirsiniz.

“Stitch marker” diye bir ifade görürseniz, bu da ilmeklerin yerini karıştırmamak için takılan bir araç. Çengelli iğne de rahatlıkla bu işi görür. Yeri gelmişken, “stitch” de “ilmek” demek zaten. Amigurumide, tığ işinde 1 stitch 1 sık iğneye denk geliyor diyebiliriz.

Tığ işinde zincir temeldir biliyorsunuz. Bunun yabancı karşılığı “chain”.

“Crochet”, tığ işi örgü demek zaten. Bunu bilelim, sık sık crochet kelimesi kullanılan terimler göreceksiniz:

“Single crochet”, yani tekli tığ örgü diye direkt çevirebiliriz, “sık iğne” demek.

“Slip stitch” lafını da duyacaksınız. Tığa ip dolamadan yapılan sık iğneye slip stitch deniyor. İpi yürütmeye yarıyor.

“Round”, “tur” demek. “Row”, “sıra” demek.

Eksiltme ve arttırma örgüde, tığ işinde her zaman kullandığımız ifadeler. “Eksiltme” için “decrease”, “arttırma” için “increase” ifadeleri kullanılıyor. Eksiltirmek iki ilmek bir arada toplanıp teke indirilir, arttırma için bunun tam tersi yapılıp tek ilmek deliğinden iki kere örülür, yani bir ilmeğe iki sık iğne yapılır. Eksiltme için şöyle ifadeler görebilirsiniz:

Single crochet 2 together (sc2tog): İki ilmeği tek ilmekte topla.

Single crochet 3 together (sc3tog): Üç ilmeği tek ilmekte topla.

Örerken göreceğiniz üzre, ilmeğin önünde ve arkasında tığı batabileceğimiz iki ayrı kısım vardır. İlmeğin önündeki ya da arkasındaki ipe batarak örebiliriz. Bunu göstermek için şu terimler kullanılır:

Front loop (fl): İlmeğin önündeki ipe batarak ör.

Back loop (bl): İlmeğin arkasındaki ipe batarak ör.

Eğer hiç örmeden ilmeği atlatacak isek, “skip” kelimesi kullanılır.

Tığ işinde trabzan bilmeden pek bir yere varamayız. Trabzan nasıl yapılır öğrenmek için 10marifet arama çubuğuna “trabzan video” yazın ve izleyin lütfen. Yabancı tariflerde trabzan için şu ifadeler kullanılır:

Half double crochet (hdc): Tekli trabzan

Double crochet (dc): İkili trabzan

Treple crochet (trc ya da tr): Üçlü trabzan.

Örgüyü bitirmek için şöyle bir ifade kullanılır:

Bind Off (BO): Bitir.

Eğer bir parçadan bir diğerine geçerken renk değiştirme zamanı geldi ise, o zaman “renk değiştir” komutu gelebilir: “Change colour”.

Amigurumi öğrenme konusunda niyetli iseniz, o zaman sizin için harika bir eğitim dosyamız var:

AMİGURUMİ ÖĞRENELİM

Bir Cevap Yazın

shane

Amigurumi denizanası anlatımlı

| | 2 Yorum

Amigurumi fil yapımı – anlatımlı

| | 29 Yorum

Amigurumi nedir, nasıl yapılır? Tarif, anlatım, video

| | 0 Yorum

Sevimli mor baykuş amigurumi tarifi

| | 1 Yorum

Amigurumi örgü oyuncak şeması

| | 1 Yorum

Oyuncak arabalar – örgü, keçe, kağıt

| | 0 Yorum

Düğme ile amigurumilere göz yapımı

| | 3 Yorum

Love girl&boy – açıklamalı amigurumi

| | 10 Yorum

Amigurumi köpek oyuncak nasıl örülür?

| | 3 Yorum

Amigurumi Noel Baba nasıl yapılır?

| | 2 Yorum

Amigurumi örgü bebekler – 1

| | 3 Yorum